nzlivet

Här skriver jag just nu om min tredje resa till Nya Zeeland

Tankar

Har en ganska lugn dag idag, vädret har svårt artbestämma sig för vad det vill så det är blå himmel och strålande sol blandat med ösregn - då får man tydligen mest vara inne om man vill! På morgonen var bag dock ute och satte upp/tog ner lite staket, känns bra när de kan rita ut på en karta vart jag ska och jag kan åka ut och göra själv! 
Igår var en mer intensiv dag med staketuppsättning hela förmiddagen och sedan uppletning och uppgrävning av en sorts tistel som man tydligen inte vill ha växande här hela eftermiddagen - var helt slut och sov 9 timmar i natt efter det. 
Idag har jag spenderat lite tid med att göra uppgifter till min musik-kurs jag läser på distans under våren, och sedan läst boken The legacy av David Suzuki... Först och främst rekommenderar jag den - bra och tänkvärd om sitsen vi människor satt oss i gällande miljöproblem och hur man ska komma vidare. Mycket kändes ordentligt djupt i mig, det är sånt jag funderar på en hel del, även om jag till skillnad från författaren inte har den framtidstron. Tron om att vi ska lösa det hela, att vi ska inse vilka problem vi har och hur vi ska komma ur det. Jag tror inte att vi kan. Mycket "skyllde " han på hur vi sätter den ekonomiska vinningen över allt, att vi inte lan låta någon del av naturen gå oförstörd om vi kan tjäna pengar på det - och det är mycket det jag tror vi är för svaga för att ta oss ur, eller för ovilliga. 
Det är läskigt spännande hur mycket världsekonomin påverkar även såhär på andra sidan världen, man tycker att Nya Zeeland är så skyddat och isolerat men om man t.ex. diskuterar mjölkpriserna (som jag fått höra om hos min värdfamilj) så sjönk de nyligen ganska rejält på grund av saker som att Ryssland nu inte köper mjölk från Europa (de kanske inte får, jag vet inte) och att fler blev mjölkbönder i Amerika (syd, tror jag framförallt) när mjölkpriserna för något år sedan steg ordentligt. Detta i sin tur leder då till att Kina, som är NZs största exportland kan betala i princip hur lite som helst eftersom det är massa länder som nu har mjölk i överflöd... Spännande helt enkelt! Detta är så klart en stor grej här eftersom så många är mjölkbönder, det får en stor påverkan på hela landets ekonomi om priserna håller i sig. Men som med allt annat kan det ändras, och jag tror jag hört med ett halvt öra att priserna nu ökat lite - det går upp och ner som allt annat..

Detta är sånt jag tänker på när jag runt och vevar in staket, detta och om jag kanske skulle ta och flytta till NZ ändå, om jag kanske faktiskt skulle trivas som bonde eller om medicin är mer min grej - finns så mycket att fundera på. 

/kiwibruden
Namn:
Kom ihåg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar: