nzlivet

Här skriver jag just nu om min tredje resa till Nya Zeeland

Tillbaka i Woodlands

Är nu tillbaka i Woodlands efter några riktigt bra veckor på gården utanför Mataura. Har haft det riktigt bra där, ridit massor och lärt mig en hel del om får - de är så väldigt intressanta djur alltså!
Fick vara med på första jakten för säsongen, alltså den sortens jakt med massa hundar som jagar hare, och människor till häst som ridet efter. Det var väldigt annorlunda och spännande måste jag säga, man hoppar över staket och grejer också, eller ja man spänner som fast träbommar över staketen för att de ska bli lite lägre, allt för att kunna följa efter hundarna så direkt som möjligt när de får upp ett spår. Det är väldigt mycket tradition och så inbakat i denna sortens jakt, vad man ska ha på sig, hur man ska bete sig, vilka som bestämmer och hur man får rida. Men jag följde efter alla andra och det fungerade utmärkt, var himla kul som sagt även om det var en intensiv dag, och träningsvärk i vaderna dagen efter... 
Men nu är jag alltså tillbaka hemma på gården i Woodlands, med mindre än en månad kvar i landet känns det sorgligt men är väldigt tacksam över hur bra jag får ha det här! Stannar här ett tag innan det bär av på lite mer äventyr, försöker fortfarande planera det men det går sådär.  Vill som bara vara lite. 
Blir nog mer eller mindre full fart här också med lite häst och lite gårdsjobb, igår var vi på deras andra gård och gjorde"herd testing", man tar en del av kornas mjölk vid en mjölkning och ser hur mycket de ger och hur "bra" mjölken är - tog sin lilla tid men gick bra. Fick också sitta med på den gårdens möte inför framtiden typ, där de planerade vart de ska vintra korna och åkte runt och kollade hur gården såg ut tillsammans med en "farm manager" .. Svårt som vanligt att översätta saker till svenska men det är alltså en utomstående person man tar in som typ coachar bönder kan man väl säga, de vet en himla massa och har siffror för allt möjligt i huvudet - rätt coolt att lyssna på dem diskutera allt. 

/kiwibruden
Namn:
Kom ihåg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar: